SF: Klaus, s2ep19 | P: The Last Day


ELENA: What does that make Klaus? A werewolf or a vampire?
ELIJAH: He’s both.

[ Du kan se avsnittet HÄR ].

**DETTA ÄR ETT SAMMANFATTAT (SF) INLÄGG OM DET SENASTE AVSNITTET, VILKET BETYDER SPOILER-VARNING FÖR ER SOM INTE HAR SETT AVSNITTET ÄN**

När man ställs inför frågan varför man är så besatt av "The Vampire Diaries" finns det en del förklaringar, s.k. explanations. Själva "The Vampire Diaries" låter egentligen rätt B, men det är innan man har blivit fast - beroende. TVD är en serie där man verkligen får chansen att komma in i handlingen, man lär sig alla regler utantill, man vet i princip allt som någonsin sagts om vampyrer. Och häxor. Och varulvar. Och dubbelgångare. Och vanliga human-beings. Eller vänta, vi får ju inte missa hela "The Sun and The Moon Curse" -grejen också. Fast... förresten, den - som vi försökt förstå oss på nu i en hel säsong och lite till - existerar ju inte. Neh, det var ju tråkigt. However, dags att lära nytt. Och det fick vi göra i avsnittet "Klaus" som jag med glädje ska recensera nu, i brist på annat!

För att återigen bevisa hur totally awesome den här totally awesome serien är, så ska jag totally bevisa att det faktiskt är totally intressant med alla totally awesome händelser.... Here we go!

1)
Flashback time! Yaaaaaay. Favourite period no. 1... Äntligen fick vi inblick av världens läskigaste vampyr i historian. Och äldsta för den delen också. Och vi fick veta att the scary (and weird) Klaus inte är en vampyr, utan en....... vampyrvarulv. Kan det bli mer AWESOME eller? (I alla fall, jag måste bara påpeka en sak som jag stör mig lite på; what's freaking up med skinnjackor och vampyrer?! Seriöst du-som-väljer-kläder-och-sånt? Du bestämde att Klaus skulle bära en skinnjacka år 1492??? Okej, han såg awesome ut, men det är freaking 1 4 9 2 - STILL. Och din besatthet med skinnjackor börjar därför bli löjlig och förstör själva helhetskänslan. Screw you).

2) Elena drog ut svärdet ur Elijah. Som visade sig vara awesome. Nu tycker jag om Elijah, för tillfället. Vi vet fortfarande inte hur han kommer bete sig senare? Tänk om Damons intuition är rätt och han vill bedra dem... You never know when it comes to an original. However, om han är så awesome som han verkar; så kan han faktiskt vara till stor hjälp. Han var ju faktiskt hjälpsam i det här avsnittet och allt han sade var sant. We'll hope for the best!

Nu vet vi alltså att det var Elena som drog ut svärdet i alla fall. Jag var ju lite osäker på det i den förra sammanfattningen, då man bara fick se en liten skymt av detta. Visst, det är rätt självklart att det var Elena, eftersom hon är ägare av Salvatore-huset nu och uppenbarligen inte bjöd in Katherine. Men whatever, man vet aldrig i den här serien (Klaus hamnade ju i Alarics freaking kropp, som ni kommer ihåg?!), så ingenting verkar ju vara omöjligt... aight?

3) Klaus och Elijah är bröder. För att citera mig själv, "ÄR KLAUS ELIJAH'S BROR? KLAUS ÄR HANS BRORRRRR!" (De extra r:en för att verkligen fånga uppståndelsen jag skapade kring det hela.)  Detta är helt crazy och jag trillade BOKSTAVLIGEN av stolen när han bekände det ↑ (se bild). Well, jag vet att det finns en del som misstänkte detta, och lite spoilers nämnde det, men jag var ännu lite skeptisk ...samtidigt lite hoppfull. Detta betyder förmodligen mer trevlig fakta om the paaaast! Och jag älskar flashbacks, som ni kanske vet.

Det här är vad vi fick lära oss om The Originals (tänker inte skriva Orginalvampyrer, det låter för töntigt... tyvärr Svealand.): Elijah och Klaus var två av sju barn. Deras far var en förmögen jordägare i Östeuropa. Och hela deras familj var mänsklig. Yeah... right. Eller uh, what? Elijah förklarade att hur de blev vampyrer är en riktigt lång historia (jag förmodar att förmodligen hela avsnittet skulle gå åt om han började babbla om det), men det vi bör veta är att de är de äldsta vampyrerna i världen och att alla vampyrer härstammar från dem. Alltså kan ingen vampyr ha gjort dem till vampyrer och jag har febrilt försökt mig på en rimlig teori, men min hjärna drabbades kort därefter av kortslutning. Det är säkert meningen att man inte ska förstå ett endaste dugg, men det är bäst att ni berättar för oss om deras ursprung, Julie Plec och Kevin Williamson. Annars... screw you. För vi förtjänar att få veta! Jag längtar efter att få veta! Jag måste bara veta, okej?!

4) ...Men bara HALVBRÖDER! Deras mamma hade en såkallad affär med en annan man, som var Klaus riktiga pappa. Och vem var då Klaus riktiga pappa, kanske du tänkte fråga? Jag vet inte. Men jag vet att han var—här kommer det—en VARULV! Say whuuut? Det är sant, mina vänner. Klaus är HALVVARULV. Klaus är en vampyr OCH en varulv, en serio. Mitt sinne har officiellt drabbats av förvirring av hög grad, snart vet jag inte vad jag själv heter om jag ska hålla reda på allt detta ...men okej. I get it. Så vad är det verkliga skälet till att dessa övernaturliga arter hatar varandra? Det faktum att Klaus "falska" pappa mördade hans riktiga pappa, tände den rivalitet som finns än idag. Har ni någonsin hört ordet långsynt? Det har jag!

5) Den förbannade "sol och månkursen" (ignorera att det låter banalt på el sueco)? Fake! Det här glädjer mig. För det säger mig ingenting varför den äldsta och mäktigaste vampyren inte skulle äga en sun protecting-ring ("dagring"). Eller varför han skulle vara så angelägen om att bryta förbannelsen innan varulvarna, eftersom jag inte kan se vad det skulle bli för skillnad för vampyrerna om varulvarna bröt den först: alla vampyrer med en dagring skulle ju inte påverkas och alla utan den skulle bli stora förlorare om de inte visste hur man charmar en häxa. Och sedan när de kom på det, kunde de bara fråga en häxa om en dagring! Om dagringar (gud vad konstigt det låter): Om det inte har med någon förbannelse att göra, vad tusan är det då om? Jag gillar inte när TVD kommer så långt in i sin mytologi, bara för att bryta logiken i serien...

Men vad bra! Då är det inte sant! Klaus och Elijah hittade såklart bara på hela grejen. Månstenen? Klaus! ...Not that innocent. Allting är helt enkelt författat av Klaus. Och varför, frågar du? För att det inte finns något bättre sätt att hitta en månsten och en dubbelgångare genom att ha varje medlem av varje art att hålla utkik för dem! Men vänta, om det inte finns någon förbannelse, varför vill då Klaus ha dessa saker? The sun and the moon curse är så fejk den bara kan bli, men finns fortfarande en förbannelse... Det är en förbannelse på Klaus som skapades av häxorna.

Enligt Elijah, skulle en hybrid [vampyr och varulv] bli dödligare än någon annan varulv eller vampyr. Naturen skulle inte klara en sådan obalans av makt. Så häxorna gjorde att hans varulvsida skulle bli vilande. Klaus vill utlösa sin varulvsida och han har försökt göra det i 1000 år. Om Klaus skulle tillåtas, skulle han korsa sitt egna blodband och bygga hans egna ras och inte bara utsätta vampyrer, utan alla. Och Elijah känner att detta måste stoppas. Och han behöver en häxa att göra det. Eftersom silvret av ett original-svärd inte skulle fungera på Klaus, trots hans varulvssida. Ups!

6) Elijah älskade Katherine. Whoa! Är det någon som inte älskade henne? (Förutom Klaus, såklart.) Alla betedde sig som om hon var den enda varelsen på jordklotet med en Y-kromosom. I allafall, det verkar som om rykterna kan besannas: Jag spekulerar om att Elijah var kär i den ursprungliga Petrova-flickan, vilket framgår när han sade till Katherine (i flashbacken) att hon påminde honom om någon. Och i de totally awesome flashbacksen ser man att Elijah brydde sig om Katherine och ville beskydda henne. Han hittade till och med ett sätt att göra ritualen utan att skada dubbelgångaren (Katherine). Klaus brydde sig dock inte om Katherine's liv, som den känslokalla hybrid (hehe) han är. Men Elijah kan aldrig ha fått en chans att berätta för Katherine hur hon kunde bli skonad. Han berättar dock detta för Elena.

7) Och OMG, han är tillbaka igen. Klaus är i hans egna kropp, äntligen! Och han har klippt håret, och ser waaaay snyggare ut nu än i flashbacksen. Man får intrycket av att Alaric dör, men han lever. Jag såg honom i den här veckans avsnitt! ↓ Thank God.


The Last Day, s2ep20.
Ser ni vad jag ser? TYLER'S BAAAAACK!

Vad tyckte ni om förra veckans avsnitt? Förvånad över att Elijah och Klaus var bröder? Trodde du att Alaric var död? Vad säger ni om förhandsvisningen på The Last Day? Spännande? I'd say... freaking hilariousawesome!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Sidan ses bäst i Mozilla Firefox.

bloglovin

Det här är en blogg tilldelad den bästa tv-serien ever made: The Vampire Diaries. Eftersom jag uppenbarligen inte kan få nog, bestämde jag mig för att skapa en underblogg om enbart TVD.Enjoy!

Om jag måste välja så är jag all in för team Stelena. And I'll always be team Stelena. ♥

[ everylastminute.blogg.se/tvd ]



RSS 2.0