SF: The End of the Affair, s03e03




"I don’t want to see you. I don’t want to be with you. I just want you to go." Stefan to Elena -The Vampire Diaries 3.02, The End of the Affair.

[ Du kan se avsnittet HÄR ].

**DETTA ÄR ETT SAMMANFATTAT (SF) INLÄGG OM DET SENASTE AVSNITTET, VILKET BETYDER SPOILER-VARNING FÖR ER SOM INTE HAR SETT AVSNITTET ÄN**

Tja... vad finns det att säga om det här avsnittet, annat än ett stort O.M.F.G.? Detta är helt enkelt varför TVD är sevärt: oförutsägbarheten! Vi visste att Stefan hade en mörk historia i bagaget, men vad vi knappast kunde ana var att han spenderade den med The Original Vampire ---KLAUS---. I "The End of the Affair" fick vi reda att de har en hel del gemensamt - mer än Stefan kan komma ihåg. Eller mer än Stefan kan komma ihåg överhuvudtaget, det vill säga... ingenting.

1) The big O.M.F.G. Så, det här är en kärlekshistoria. En sjuk och väldigt twistad kärlekshistoria, men fortfarande en kärlekshistoria. Det var en gång en vampyrpojke som hette Stefan, som spenderade 1920-talet i Chicago; flörtandes med damerna, hängandes med en häxa -som fortfarande lever btw- och drickandes av sina offers blod. En dag träffade han en flicka vars namn var Rebekah. Hon var väldigt vacker, likasinnad och mystisk. Vampyrpojken hade funnit en vampyrflicka. De spenderade sin tid tillsammans, dansandes och drickandes sina offers blod, sedan hånglandes, sedan slickandes sina offers blod bort från varandras läppar. Classy eller bara... euw. Och hon presenterade honom för sin bror.

Nik (som Klaus kallades för på den tiden —hans riktiga namn är ju Niklaus, om ni minns?) lärde sig sakta men säkert fatta tycke för Stefan's kväljande grymhet (typ som hur han tvingade en snubbe att dricka sin hustrus blod i ett vinglas). Och Stefan var uppenbart förtjust i hans sällskap. Och tillslut blev de vänner, landsmän, bröder.

En awesome story, tills den ödesdigra dagen då Chicago PD plundrade lokalen med --get thiiiiis-- TRÄKULOR! De visste... Klaus och Rebekah hade blivit upptäckta. Och är jag slowly dying tills jag får veta vad eller vem Klaus möjligen flydde ifrån (Elijah? Andra familjemedlemmar? The Original witch? VEMMMM?!). Det är ju som Katherine all over again liksom, men nästan bättre! (Notera att jag betonade ordet "nästan". Klaus berättelse kan ju i sig vara förenad men en massa andra, otroligt intressanta vampyrsyskon, men Katherine's berättelse har fortfarande den där speciella platsen i mitt hjärta ...Som för övrigt vill ha mer information, NU!).


Hur som helst, de var dags för Klaus och Rebekah att ge sig av -men innan de gjorde det- tvingade Klaus Stefan till att glömma allting om honom och Rebekah tills han sade något annat. Och nu vet vi den lysande sanningen; Rebekah var tvungen välja mellan Klaus och Stefan och när hon valde den sistnämnde, dödade Klaus henne med den där läckra Original-killer-daggern. Tunga grejer det där... Och här är lite mer tunga grejer:

2) Caroline's pappa är sjuk. Inte sjuk som i sjuk, utan lite mer psykiskt på något vis? Han sätter fast henne i en tortyrkammare som är gjord för att tillintetgöra vampyrer—du vet, all bad things such as: vervain ventilation, tunga kedjor, ett fint litet takfönster för maximal solexponering osv. Han försöker få henne att kontrollera sin vampyriska natur, men tyvärr Bill... du är ingen Pavlov. Som tur är kommer Liz och Tyler som en räddning i nöden och hämtar ut henne (Congratz Liz!!! I'm proud of you for like... the first time, ever.), men skadan är redan skedd. Caroline är övertygad om att den enda personen som förstod sig på henne inte kan acceptera henne för vem hon är längre.

3) Klaus och Stefan kommer tillbaka till Chicago så att Klaus kan besöka sin favorithäxa Gloria. Hon förklarar för honom att med en sådan gammal förbannelse måste de kontakta den ursprungliga häxan som skapade förtrollningen till att börja med, för att lista ut vad som är fel. Och för att göra detta behöver hon Rebekah. Hmmm.....

4) Damon och Elena drar till Chi-town för att få tillbaka Stefan. Det fungerar nästan, tills Stefan brutalt berättar för Elena att han aldrig vill se henne igen. Han berättar även att Klaus är två sekunder bort från att räkna ut att hon fortfarande lever! Och fortfarande hänger hon honom i hälarna. GET THE HECK OUT OF HERE, ELENA! Så ja, jag tar tillbaka det där förresten: det fungerade definitivt inte nästan. Det fungerade inte alls, rättare sagt. Elena är krossad och jag kan inte bärga mig innan jag får veta hur producenterna på något sätt kommer att fixa ihop de här galna pusselbitarna igen. Because they better do, my Stelena-heart was freaking breaking into thousands of pieces in that heartbreaking scene 2.0.

5) Katherine! Jag tror att mina böner har besvarats. Katherine är tillbaka och ringer Damon från en...Chicago betaltelefon?! Det stämmer. Damon berättar att ingen har saknat henne, men seriöst dude, räknas inte jag? Hur som helst, jag är så sjukligt excited att jag spricker! I en flashback ser vi Katherine som lurar i skuggorna, spionerandes på Stefan efter Klaus' lilla compulsion. När han tar upp Rebekah's halsband. Samma som han gav till Elena? Som hon bär på hela tiden? Det enda som Gloria behöver för att kontakta the Original witch, för att se varför Klaus inte kan skapa hybrider? Saken som den där Rebekah går i tusen bitar över att hon inte har kvar? Oh. Oh. Oh. My. God.


6) Rebekah är också tillbaka! Och Stefan kommer ihåg allting nu. Vad kommer att hända? Vad kommer att hända, indeeeeed.



...Så vad tyckte du om det här awesome, flashbacks-fyllda avsnittet? Är du heartbroken för Elena? Hur fantastiskt på en skala från 1-5 var det att lära sig allt om Klaus, Rebekah och Stefan? Vad kommer att hända nu när Rebekah är tillbaka? Och när kommer vi att få möta fler Originals? Hypotesera med mig nu! Jag behöver svar, ni behöver svar, vi alla är döende över att få veta. Låt oss diskutera våra teorier, ALLT är möjligt! (obviously...). My freaking god, I love The Vampire Diaries.


Kommentarer
Postat av: jenny

Man kan ju inte sätta ord på hur bra detta avsnitt var!! :) Jag är nog lite heartbroken för Elena, men på nåt sätt tycker jag att Damon och Stefan lite "bytt roller" så det skulle vara kul om det nångång blev Elena & Damon :)

2011-10-02 @ 11:08:39
URL: http://jjennyys.blogspot.com
Postat av: Karin

Svar: Haha, tack? Men ja, det var riktigt bra avsnitt! Vill verkligen veta vilka de rymmer ifrån. Om det är bara de två, eller om det är alla 'orginals'... Fast då borde ju Elijah (kommer alltid vara en favorit för mig, död eller inte) även vara jagad.. Eller är det 'orginals' som jagar dem. Haha. Lika invecklat som vanligt. Men det med Katherine låter faktiskt ganska vettigt. Hon var ju där när polisen kom. Om man blir jagad av någon borde man hålla koll på vart dem är. Men då borde hon veta vad som jagar dem. Och då är frågan varför hon inte använde det i förra säsongen? Haha, men riktigt kul att man får se något nytt och älskar flashbacks. Stefan har blivit för mig ännu mer intressant! Den här säsongen kommer bli super!

2011-10-02 @ 12:11:05
URL: http://karinsuniversum.blogg.se/
Postat av: Towe

Älskade detta avsnittet! Helt klart ett av dom bästa TVD avsnitten hittills. Väldigt mycket nytt som kom fram. Tycker hela den här storylinen med The Originals och Ripper Stefan blev så mycket mer intressantare nu. Gillar Klaus och Stefans bromance ännu mer nu och tycker verkligen det var en intressant twist att få veta att dom känt varandra innan, och att Klaus sen fått honom att glömma. Sen är jag nyfiken på att få veta mer om Rebekah och hur hennes och Stefans relation kommer bli nu när han kommer ihåg allt, så spännande!

Det här om vem Klaus flyr från, kan det kanske vara hans styvpappa? För om jag kommer ihåg rätt så hade väl inte dom nån jättebra relation. Så det skulle vara min gissningen, eller att det är nån annan familjemedlem.





2011-10-02 @ 12:46:56
URL: http://escaperealiity.blogg.se/
Postat av: Daphoto - p h o t o g r a p h y

Jag älskade detta avsnitt ... OMG!

2011-10-02 @ 13:22:11
URL: http://daphoto.blogg.se/
Postat av: bea

sv: du har rätt att den har potential! hoppas verkligen den blir bättre :) jag ger den några chanser till

2011-10-02 @ 13:49:58
URL: http://beatricej.webblogg.se/
Postat av: Johanna

Jag håller med dig, Vill så gärna ha Stelena tillbaka. Nä han älskar henne sååå mycket men vill bara skydda Elena.

2011-10-02 @ 14:25:42
URL: http://thesalvatorebrothers.blogg.se/
Postat av: Mikaela

sv; älskar din blogg, VD <3

haha skulle precis skriva om det avsnittet,såg det i fredas men har inte haft tid att blogga om det, fyffaan vilket bra avsnitt!!!

Och nui kommer det säkert bli värsta dramat med Stefan,hon den där Rebecca och Elena :D

Jaaaa Elijah måååste komma tillbaka, Elena och Damon borde liksom komma på den braiga ideén att få tillbaka honom tycker man ju?

2011-10-02 @ 18:06:47
URL: http://mikaelajeanette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Sidan ses bäst i Mozilla Firefox.

bloglovin

Det här är en blogg tilldelad den bästa tv-serien ever made: The Vampire Diaries. Eftersom jag uppenbarligen inte kan få nog, bestämde jag mig för att skapa en underblogg om enbart TVD.Enjoy!

Om jag måste välja så är jag all in för team Stelena. And I'll always be team Stelena. ♥

[ everylastminute.blogg.se/tvd ]



RSS 2.0