SF: The Sun Also Rises, s02e21



[ Du kan se avsnittet HÄR ].

**DETTA ÄR ETT SAMMANFATTAT (SF) INLÄGG OM DET SENASTE AVSNITTET, VILKET BETYDER SPOILER-VARNING FÖR ER SOM INTE HAR SETT AVSNITTET ÄN**

Jag börjar med en sammanfattning från förra avsnittet, så att vi kommer lite "back on track"... Damon tvingar Elena att dricka hans blod, vilket betyder att hon blir vampyr om hon dör innan blodet har gått ur systemet. Detta leder till att Stefan och Damon börjar bråka om hur de ska förhålla sig till uppoffringen av Elena, ingen direkt nyhet att de alltid har olika åsikter. Stefan bestämmer sig för att följa Elenas vilja, medan Damon inte litar på den överhuvudtaget och tar saken i egna händer. Tyler Lockwood kommer tillbaka. Stefan och Elena går ut och vandrar under hennes sista dag som människa/levande. Tyler och Caroline blir tillfångatagna för att användas i uppoffringen [Remember? Varulv + vampyr + dubbelgångare = Klaus bryter sin förbannelse och blir hybrid]. Matt kommer till undsättning för att rädda dem, men Damon hindrar honom (...slår ner honom) och fixar det själv. Doc Martin's länge försvunna dotter träder fram och hon arbetar nu, såklart, för Klaus. Stefan tvingas överlämna Elena till Klaus (!!!), som står och väntar utanför deras hus när de kommer hem från vandringen. Klaus förvandlar Jenna till vampyr (åh nej!?), eftersom Caroline har blivit räddad av Damon och han behöver en ny. Damon blir biten av Tyler under fullmånen, vilket betyder att han, i teorin, blir dömd till döden.

______________________________________________________________________________________

Nu övergår vi till historiens värsta avsnitt. Det var verkligen hemskt, jag vet inte hur mycket jag grät, grät och grät. Särskilt i slutet. Med tanke på bilden ovan som jag har fixat ihop, så är det väl rätt självklart varför...

1) Detta var INTE säsongsfinalen, som många verkar tro eller ha trott. Det är faktiskt ett till avsnitt nästa vecka, som heter "As I Lay Dying". Det låter ju rätt tragiskt, men kan något avsnitt bli mer tragiskt än det här?! Då vet jag inte vad jag gör.

2) Jenna vaknar upp som vampyr. Katherine fick i uppdrag från Klaus att lura ut henne ur huset (hon låter ju som Elena, så det är inte ett särskilt svårt moment). Klaus tvingar henne att dricka hans blod, dödar henne och tar henne sedan till stenbrottet där uppoffringen ska ske. Det var där vi hittade henne i slutet av förra veckans avsnitt.

Greta (Dr Martin's dotter) skär sig själv och erbjuder Jenna att dricka hennes blod och om hon gör det, blir hennes förvandling till vampyr fullständig. Och det är klart att hon inte kan motstå det, vilket uppenbarligen var en del av planen. Sedan dog hon. Ja, du läste rätt. Hon dog. Jenna dog. Jenna Sommers dog. Hon är död och kommer aldrig mer tillbaka. Reason no. 1 till varför jag grät som en jag vet inte vad. Så allt jag egentligen kan säga är: Jenna. Jenna. Jenna. Jenna. Jag har aldrig riktigt uppskattat Jenna i serien, eftersom hon alltid har varit lite i bakgrunden. Men hallå, it's such a big deal! Jag kan inte föreställa mig henne död. Det går bara inte. Hon ska liksom vara där, no matter what. Åh, varför kunde inte Bonnie göra någon superwitchy-spell eller något? Oh. God. Bring. Her. Back. To. Life. Or. I. Don't. Know. What. To. Do.

När det var dags för Klaus att döda henne, försökte hon smita i sitt nyfunna superspeedo-tempo och försökte även med att döda Greta på vägen. Detta misslyckas och Klaus dödar henne med en dolk genom hjärtat...

3) ...För att gå vidare med uppoffringsritualen. Det hände! Vampyruppoffring? Check. Varulvsuppoffring? Farväl, Jules. Not such a big deal. Dricka dubbelgångarens blod? Yep. Klaus är nu en vampyr-varulvshybrid. Ja, det är så sjukt och konstigt som det låter. Och Elena är död.

4) Say what?! Hah, där fick jag dig. Well, jag ljuger inte direkt; för Elena dog faktiskt. Klaus drack hennes blod på typ fyra blanka sekunder, gross is the right word... Men, du trodde väl möjligen inte att de skulle döda huvudpersonen? Eller? Hur gick detta till då, undrar du förmodligen. Jo, Bonnie, Jeremy och John Gilbert har hittat en återupplivningsförtrollning eller "spell" som Emily Bennett hade arbetat på. Det slutar med att Bonnie binder Elena's själ till John's. Och det gjorde att hon vaknade upp från de döda! Som icke-vampyr! Wow! Ganska galet, ellerhur? Allt vampyrblod som Damon matade henne bara... jag vet inte vart det tog vägen. Huvudsaken är att hon lever, aight?! Något problem med den här förtrollningen? Ja, personen som du binder till din själ kommer att dö. Så, hejdå John. I'll miss you too.

Han skrev ett riktigt heartbreaking brev till henne efter att Bonnie förtrollade honom, (se punkt 9 ↓) som han ville att Jeremy skulle överlämna till henne. Det var riktigt sorgligt. Reason no. 2 varför jag började gråta som en jag vet inte vad.

5) Tyler/Caroline/Matt. Huh... ni tråkar ut mig för tillfället. Jag gillar dig Caroline, men nej; ert kärlek/vänskap/triangeldrama är helt oviktigt just nu. Faktiskt. Men jag antar att ni är viktiga i alla fall eller någonting. Matt sköt Tyler några gånger, det var ganska lame. Du skjuter aldrig din bästa vän, även om han är en varulv som försöker döda dig. Häng med i serien, Matt. Tyler lever dock fortfarande och thank God for that. However, Caroline tog hand om honom. Matt och Caroline gjorde slut, för att Matt inte pallade med hennes nya... värld. Den existerande fantasivärlden. Han har ju fullt upp med skolan, jobbet och att betala räkningar. Hey?! Jag skulle säga att dina problem är rätt små jämfört med Caroline's och alla andras problem i serien. Men, gör som du vill. Som du vill.

6) Stefan offrar sig själv. Han offrade sig som ett alternativ istället för Jenna. Men Klaus spetsade (hur översätter man stake/stabbed egentligen?) istället. Han lever dock fortfarande (DUH!). Klaus har tydligen andra planer för honom. Några förslag på vad det kan vara?

7) Elijah.
Big twist! Stefan och Elijah hade en konversation om att Elijah skulle bedra dem alla, men han lovade att så var INTE fallet. Så jag var faktiskt Team Elijah, tills dess att han f-cking messed everything up. Elijah var sååå fast besluten om att döda Klaus, i hämnd. Klaus hade dödat alla hans familjemedlemmar. Okej... Does this make any sense at all? Nej. Så jag behöver lite mer information, tack.

Elijah trodde att Klaus hade dumpat alla kroppar i havet, men Klaus hävdade att de var säkra precis när Elijah skulle och hade chansen att döda honom. Klaus påstod att om han fick stanna vid liv, skulle han visa Elijah vart de är. Självklart kan inte Elijah avstå... så han sviker Bonnie och Stefan vid slutakten och försvinner genom ett trollslag med sin hybrid till bror. Klaus är alltså fortfarande levande och... jag har inget annat att säga till dig, Elijah, annat än; F-ck you. Och jag menar det verkligen.

8) Damons otäcka varulvsbett.
Han berättade äntligen för Stefan om det, men vill inte berätta någonting för Elena. Vilket är ovanligt dumt tänkt för att vara en vampyr (bristande intelligens kanske är en av biverkningarna, vad vet jag?), eftersom hon helt klart kommer att få reda på det ändå. Och nu har Stefan fått ett viktigt uppdrag att utföra; nämligen att hitta ett botemedel för ett varulvsbett. Eftersom de hittade ett sätt att behålla Elena vid liv när det var omöjligt, så kan de liksom göra allt om det är vad de bestämmer sig för att göra! Yeah! Yeah... Det är i alla fall Stefans syn på saken.

9) John's heartbreaking letter. "Elena, It’s no easy task being an ordinary parent to an extrordinary child. I failed in that task. And because of my prejudices, I failed you. I am haunted by how things might have turned out differently if I had been more willing to hear your side of things. For me it’s the end. For you, a chance to grow old and someday do better with your own child than I did with mine. It’s for that child that I give you my ring. I don’t ask for your forgiveness or for you to forget. I ask only that you believe this: whether you are now reading this as a human or as a vampire, I love you all the same, as I’ve always loved you and always will. John" ♥

10) Avslutningsvis, världens sorgligaste fanmade-klipp; "I failed you".


Let’s mourn all together will we? ç_ç

Tror faktiskt att varenda kotte håller med mig om att det här var världens sorgligaste avsnitt ever. Alltså, jag har faktiskt ärligt talat ALDRIG i hela mitt liv gråtit så mycket åt någon film eller allra minst åt en tv-serie. </3

Nu är jag nyfiken på vad du tycker om avsnittet. Är du lika besviken över Jennas död som jag är? (Jag saknar henne redan!) Vad säger du om John's självuppoffring för sin dotters skull? Tycker ni att The Originals kan dra åt farans, eller är du rent utav glad över att Klaus fortfarande är i livet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Sidan ses bäst i Mozilla Firefox.

bloglovin

Det här är en blogg tilldelad den bästa tv-serien ever made: The Vampire Diaries. Eftersom jag uppenbarligen inte kan få nog, bestämde jag mig för att skapa en underblogg om enbart TVD.Enjoy!

Om jag måste välja så är jag all in för team Stelena. And I'll always be team Stelena. ♥

[ everylastminute.blogg.se/tvd ]



RSS 2.0