SF: The Departed, s03e22.

I know that I can’t love them both. I know that it’s wrong. When I choose one, then I’ll lose the other. And I don’t want to lose anyone else.- Elena to Matt ~ The Vampire Diaries 3.22, The Departed.
[ Du kan se avsnittet HÄR ].

***DETTA ÄR ETT SAMMANFATTAT (SF) INLÄGG OM DET SENASTE AVSNITTET, VILKET BETYDER SPOILER-VARNING FÖR ER SOM INTE HAR SETT AVSNITTET ÄN***

Det var många som ville ha en sammanfattning av gårdagens säsongsfinal och vad jag tyckte om den, and well, I do it for you! Ärligt talat vet jag inte riktigt hur jag ska börja, eller hur jag kan skriva det här just nu. Jag menar, jag är fullt medvetande om att jag sitter i tv-rummet i en soffa, att mina fingrar skriver på datorn, och att jag lever och så, men med tankte på the HUGE amount of OHMYGODJESUSCHRIST-moments som inträffade under gårdagens avsnitt, så verkar livet bara så overkligt just nu. Allting är så overkligt! Jag vet inte ens själv om jag är verklig! Jag tappar liksom greppet om verkligheten, och jag vet inte hur jag ska kunna fortsätta fungera utan att analysera allting som hände. Och considering that, så är det nog en bra grej för mig, det här med sammanfattningar.

Okay. Jag kan inte säga att jag såg fram emot det här avsnittet för självklara anledningar (det var säsongsfinalen aka. end of my life). But... let's just get this sorted out..... Och om det inte räckte med den vanliga varningen där uppe så: Läs inte vidare om du inte har tittat, it's just gonna be awful for you and you know it! Because.... guess what?!! Vissa dog. Två av dem, åtminstone (vissa saker är lite skumma). Låt mig presentera en av dem. Som råkar vara;


1) ELENA!!!!! Ja. Du läste det där rätt. Det är galet, right? Har inte hon "dött" förut? MEN DEN HÄR GÅNGEN ÄR DET PÅ RIKTIGT. Elena freaking died!!! Jag kan fortfarande inte förstå det, men jag är inte i chock. Jag blev rätt säker på att hon skulle bli en vamp så fort jag såg May-sweep-postern i mitten ↑. Och det blev uppenbart när den sista bilden kom ut, den sista ↑. Seriously, look at that. A little too obvious??? Skrev lite om just den sista på tumblr bland #taggarna när den kom ut, typ hur jag tolkade den: HÄR. Taglinen lyder liksom "A future blooms" och innan hade vi sett "Is this where the bloodline ends?" och en annan poster som hade taglinen "Soon the last drop will be drawn". Am I a genius (no) or why does this come as a surprise to everyone? Anyways, såhär hände det:


Most sad moment no. 1. Efter att Elena ramlade ihop och slog huvudet i förra avsnittet, tog Jeremy henne till sjukhuset där Meredith behandlade henne. Allting verkade gå bra, verkade. Hon hade nämligen drabbats av en hjärnblödning och Meredith gav henne vampyrblod för att läka henne. Ingen visste detta, dock, inte ens Stefan, när han försökte rädda Matt och Elena från att drunkna i Matt's bil när Rebekah stod mitt i vägen och fick dem att krascha rakt ner i vattnet över Wickery Bridge. I en otroligt sorglig parallell till när han räddade Elena när hennes föräldrars bil kraschade. Elena ville att han skulle rädda Matt först, precis som hennes pappa hade gjort för henne. Och Stefan, being Stefan you know, lydde hennes (sista) vilja. Så när han tog upp Elena till ytan hade hon redan dött. Och sedan var hon på sjukhuset, fortfarande väldigt död. Men sedan öppnades hennes ögon, BAM. Och det var precis som Bella's transformation i slutet av "Breaking Dawn", vilket upprörde mig eftersom Twilight är så otroligt mycket sämre än The Vampire Diaries. Och jag grät som en liten jag-vet-inte-vad. ELENA IS OFFICIALLY A VAMPIRE, not only in my future-visions. SHE'S A VAMPIRE FOR REAL. ~ Jag vet inte, det var så väntat, jag hade till och med föreställt mig innan jag såg detta att hon skulle dö precis som sina föräldrar, det fattade jag när jag såg promon för avsnittet, men... det är så sorgligt. Och Stefans ansiktsuttryck när han satt brevid henne. Han visste att Elena skulle vakna upp som vampyr, men han var helt förstörd över faktumet att hon skulle bli vampyr mot sin vilja. Han visste att det var det sista hon ville. Han var ledsen över att hon förlorat sitt mänskliga liv. Vet att många missförstod detta. #ETERNAL #CREYS.

 

2) Bonnie, you sneaky little witch. Hon bad Damon att lämna henne ensam med Klaus in the coffin för att njuta av hans död. Förutom att det verkade väldigt suspicious, såhär i efterhand, men det fattade jag inte då. Bonnie gjorde en Greta och svitchade Klaus och Tyler's kroppar! Och Alaric stakade Klaus! (jag grät av lycka) Förutom att han egentligen stakade Tyler! Så Tyler är död, right? Right?! Det måste han vara? Oh no?! Det verkar som att de flesta tror att han kommer komma tillbaka sedan precis som Alaric gjorde när han var Klauric, men Alaric blev ju inte stakad när Klaus var i honom? Tyler blev ju faktiskt stakad? Anyway, jag fattar varför Bonnie gjorde som hon gjorde för att rädda Caroline och sin mamma, men om Tyler verkligen är död (och även om han nu inte skulle vara det), och Caroline finds out about this (och tro mig, det kommer hon) så kommer ALDRIG, AS IN EVER, Vampire Barbie förlåta Bonnie.


3) Elena chooses.... Stefan.
Kanske inte särskilt chockerande. När vi trodde att Klaus hade blivit staked, var Damon en timme från MF, och Elena var med Matt, på väg att se honom. Så Elena var faktiskt tvingad att göra ett val: Vem skulle hon säga hejdå till? Hon ringde Damon och sa ett heartbreaking goodbye, och berättade att vad hon än kände för honom så skulle hon aldrig kunna "un-feel" for Stefan. Så hon gick basically efter the famous Katherine/Elena-line: It's Stefan. It's always gonna be Stefan. I just det här tillfället bankade mitt Stelena-heart i 322304838849 och jag var så lycklig. STELENA 4EVAH BIATCH. Och så sa hon: "Maybe if I had met you first" ...Vilket leder mig till:


4) Den mest tillgjorda scenen ever.
Det har alltid varit så att "Stefan träffade Elena först". Men nejdå, Damon did! ***Flashback*** till natten då Elena's föräldrar dog, vi hade yttligare en scen inte alltför långt innan Stefan räddade henne från att drunkna. Hon står och väntar på sina föräldrar och så får man se Damon helt plötsligt. Han ligger mitt i vägen, som är ganska symboliskt för honom, och väntar på sitt nästa offer. Precis som hela serien började ni vet? Sedan får han syn på Elena, misstar henne för Katherine (obviously) och så pratade dem! Han verkade rätt okej där, lite konstigt eftersom han var en jäkla idiot i början av serien. Men jag måste erkänna att jag gillade honom mer som han var då, nu är han en stefaniserad Damon som Elena har skapat. Ugh. De hade typ chemistry och han berättade för henne att "she wanted a love that consumed her" (vilket är lite löjligt eftersom hon precis beskrev Damon som consuming när hon pratade med Matt), "a love that was passionate" and "a love that was a little dangerous". Och sedan sa han att han ville att hon skulle få allt hon ville, och compellade henne att inte komma ihåg hennes möte med honom, för att han inte hade kommit till staden officially och för att det skulle förstöra hela hans getting-Katherine-out-of-the tomb-mission (och det vet vi ju hur det slutade). MEN ÅH, I AM SO PISSED. Det känns så uppenbart att Stefan är Elena's human choice och Damon blir hennes vampire choice. Nu när hon blir vampyr kommer hon ju komma ihåg alla gånger som hon har blivit compellad. Hon kommer att komma ihåg att hon träffade Damon. Hans tal om att han älskade henne, men att Stefan förtjänade henne osv. osv. THIS IS SCREAMING DE-ENDGAME. Annars fanns seriöst ingen anledning att ta med den där Damon-met-her-first-scenen. Dessutom är hela grejen rätt störd eftersom Damon faktiskt sa "I want you to get everything you're looking for." Indirekt betyder ju det att Stefan is everything she was looking for???? Och dessutom borde det inte vara en så stor deal om vem hon träffade först? Who cares, really? Äh. Jag blir inte klok på detta. Tycker bara att hela den där grejen gick ut på att få alla DE-fans att fortsätta titta. It's called hope.


Men bortsett från att hela den där scenen kändes väldigt "tillagd" i efterhand, så var den ändå bra: Man fick se mer av Elena och jag gillade att Damon misstog henne för Katherine. Även detaljen att han låg sådär mitt i vägen. Det absolut bästa var när Elena sa "It's Mystic Falls, nothing bad ever happens here." Oh poor girl, if you only knew what you had ahead of you. Lite mycket sorgligt faktiskt. </3

Lite andra saker som kanske inte var lika chockerande som de ovan, men viktiga:


• Eftersom Elena dog, så dog vår Alaric också. Goodbye to you, psycho-Ric. Goodbye to you, älskade history teacher. Du ska vara förevigt saknad, i alla dina former. I WILL MISS YOU LIKE HELL, men du är med Jenna nu. Peace. Så himla fint också att han dog i Damon's armar. Dalaric until the very end. </3

 

• FLASHBACKS. Älskade verkligen alla flashbacks. Att se Elenas föräldrar och my dear Jenna. Elena och Bonnie i cheerleadingkläder och allt. Det sorgliga var att man hela tiden tänkte att det var ödet att hon gick på den där Bonfire-festen. Hon visste inte att det var sista kvällen som de skulle vara en familj. Creys...


• Efter att Evil-Alaric avslöjade Tyler och Caroline till the secret council, uppmanade deras mammor (the Mayor and the Sheriff) att de skulle lämna staden. Vilket de planerade att göra, innan Caroline fick reda på att den-hon-trodde-var-Klaus hade dött, och den-hon-trodde-var-Tyler övertalade henne att lämna grottan för att han låtsades att transform:a. Allt detta hände precis efter att den-hon-trodde-var-Tyler berättade att hon hade en vacker framtid framför sig, att hon var stark och kunde leva utan honom osv. och det påminde väldigt mycket om Klaus' lite läskiga I-can-show-you-the-world-hero-speech till henne, and you know what?! Det är för att det var Klaus. This is really messy. Kan inte låta bli att gråta en skvätt över att Caroline och Tyler aldrig fick chansen att säga hejdå till varandra. JAG HATAR KLAUS OK. Glöm att jag någonsin var en Klaroline.

• Alla var så förvirrade över det faktum att alla våra fave-vamps fortfarande levde efter att Klaus turned into dust (eftersom de skulle ha dött om Klaus, som sired their bloodline, dog). Och det är ju för att det var Tyler som dog. DJSWFOJSWPODDSOSD. Han är död people, I'm sure of it.


• Elena är en vampyr. Okej, det är så viktigt att jag måste upprepa det. HUMAN-ELENA IS GONE. Det är så sorgligt så det finns inte... När man tänker efter liksom, en vamp-Elena? Caroline blev ju bättre, improved, men Elena? ELENA SKA VARA THE VULNERABLE ONE. She's the one to be saved all the time. Tänk er henne som en stark, snabb, bloddrickande vampyr? Går. Inte. Ihop. Visst, man fattade att hon skulle bli en vampyr någon gång, men när säsong 3 började hade jag aldrig kunnat föreställa mig att hon skulle bli vampyr så snart.


• Rebekah och Elijah. Bara jag som tyckte att deras scen var helt sjukt fin? "He's gone, Elijah. There was nothing I could do." För mig var det som att Elijah egentligen inte var så ledsen, men han blev ledsen när han såg hur ledsen Rebekah var. Klaus och Rebekah stod ju varandra närmare och hade bondat liksom... Men nu är ju inte Klaus död så... whatsoever. Älskade scenen.

• Damon, alltid så hilarious. När Elijah kom över i början av avsnittet och hade en deal. Han gav Elena sitt ord, som vanligt, och Damon var på telefonen. "No! No! No! No! No! Did I mention NO?". Jag skrattade ihjäl mig i alla fall.

• Oh, and I forgot. WHERE THE FUCK IS KATHERINE?!!! Borde inte hon komma tillbaka nu när Klaus är "död"? Huh? Kaaaath???! Where are you baby???



Är du fortfarande i chock? Blev du förvånad över, well, allt? Är Tyler död-död? Vad tycker du om Elena as a vamp? Hur kommer detta att påverka henne, eftersom hon inte ville bli en? Kommer faktumet att hon träffade Damon först förändra hennes val? Hängde du med när Bonnie gjorde spellen och Klaus var i Tyler's kropp? Var det rätt? Kommer Klaus utnyttja situationen? Är Matt ok? Kommer Rebekah och Elijah få reda på vad som faktiskt hände, eller gå efter våra fave-vamps för att de fortfarande lever? När kommer Katherine tillbaka? SÅ MÅNGA FRÅGOR. HELP ME GET SANE, BECAUSE NOW WE HAVE FOUR FREAKING MONTHS TO GO. ......And that will literally kill me. Nästa gång jag ser TVD är det dessutom live på CW i USA. Weird it is!


Kommentarer
Postat av: cajsa tapper - fotoblogg

Jag är fortfarande i chock, kan inte fatta att elena dör!! Men på nåt sätt skulle det väl hända förr eller senare, eftersom stefan är fast i 17 år (sercinte ut att vara det, ingen av dem ser ut att vara under 20 haha) och elena blir ju bara äldre och äldre. Och ja, när ska vi få se katherine igen?? Kommer tyler överleva? Och vad kommer säsong 4 gå ut på? Tusen frågor snurrar i mitt huvud och jag vet helt ärligt inte hur jag ska klara mig utan tvd i tre månader..... Nrjgkdngeksjfurjfjdlk

2012-05-12 @ 19:47:38
URL: http://lovelycajsa.blogg.se/
Postat av: saraaahhhh, you know who ;)

I AM STILL DEAD!!! död. as. in. fucking. DÖÖÖÖD. jag kan fortfarande inte förstå det!!!!!!!



- ELENA ÄR FUCKING VAMPYR! jag har alltid haft en känsla av att hon skulle bli en vampyr men inte redan! trodde att det skulle hända nästa säsong typ! visste verkligen stefan att hon hade vampyr blod i sig? hur visste han det? VARFÖR FICK INTE JAG VETA DET FÖR?! BITCH-LÄKARE-BLÄÄÄH! jag fattar inte varför elena räddade matt för han är ju liksom.. såååååå onödig i serien. tar bara upp värdefull tid från de andra tycker jag! ugh. undra vad han kommer få för storyline? I do not care. tycker han kunde ha dött istället för tyler!!!! tyckte visserligen om tyler mer förut innan han blev lite douchebag-aktig av sig.. whatever. the guy is dead.



- tyler är "död" men hans kropp lever. klaus kropp är aska och han är i tyler = bitch move a lá bich-bonnie. jag tror faktiskt att hon är lite evil om jag ska vara helt ärlig. med tanke på förra avsnittet, när hon skulle stoppa klaus (egentligen alarics) hjärta så var hon ju tvungen att stoppa en mänskligt hjärta (=jeremy).. hennes mamma sa ju att det är farligt att hålla på med den sortens magi = evil magic. right? am I right or am I right? I think so. eller? kanske minns totalt fel. men med tanke på hur bonnie reagerade över magin när jeremys hjärta stannade. fattar du vad jag menar? woaah liksom.. jag tror hon är evil, och att det är en av "anledningarna" till varför hon gjorde så mot klaus/tyler.



- bonnie. EVIL. evil. tycker inte om henne lika mycket längre. hon var mycket bättre förut.. usch. tycker hon ska springa och gömma sig när caroline får veta vad hon har gjort!!!



- jag är ett delena-fan så tänker hoppa den punkten hehehehehhe



- flashbacksen var sjukt fina. hoppas det blir lite mer sånt längre fram! de scenerna påminde mig om hur mycket jag saknar jenna.. ååh rip! scenene mellan elena och pappan i bilen med "i love you" var så fin också! åååh.



- JAG DOG. JAG FUCKING DOG. enough said. men jag fattar fortfarande inte hur stefan visste om att elena skulle bli vampyr? hur FAN visste han det? gjorde han verkligen det? satt han inte bara där och grät/var ledsen för att han trodde hon var död? finished? game over?



- rebekah och elijah = <3. jag pep av lycka när han knackade på hemma hos elana i början av avsnittet förresten! blev sååååååå glad!!!!



- damon <3



- har tänkt på katherine jävligt mycket de sista avsnitten hära.. hon bara försvann där vid michael dog? det avsnittet? om jag minns rätt? eller? saknar henne.



- ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH. dör. så jävla avis på dig. du får se tvd LIVE IN THE USA. åååh.



haha jag satt med en kompis och kollade avsnitt 18-22 igår.. vi båda grät, skrek av ilska och lycka, skrattade, vart förbannade, och alla olika möjliga känslor du kan tänka dig under det här avsnittet. shit vilken jävla avslut. DAMN säger jag bara.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Sidan ses bäst i Mozilla Firefox.

bloglovin

Det här är en blogg tilldelad den bästa tv-serien ever made: The Vampire Diaries. Eftersom jag uppenbarligen inte kan få nog, bestämde jag mig för att skapa en underblogg om enbart TVD.Enjoy!

Om jag måste välja så är jag all in för team Stelena. And I'll always be team Stelena. ♥

[ everylastminute.blogg.se/tvd ]



RSS 2.0