SF: Ordinary People, s03e08.

The Vampire Diaries 3.08, Ordinary People.

[ Du kan se avsnittet HÄR ].

**DETTA ÄR ETT SAMMANFATTAT (SF) INLÄGG OM DET SENASTE AVSNITTET, VILKET BETYDER SPOILER-VARNING FÖR ER SOM INTE HAR SETT AVSNITTET ÄN**

Okay. Jag försöker fortfarande bearbeta allt som vi har fått reda på nu. My head is still spinning, om man säger som så. Jag skulle behöva en total relaxation för att bearbeta klart all den här supergalna informationen som jag -vi- har väntat på i en hel säsong. Och nu har jag i princip fått reda på allt, I guess. Mitt sinne är av total överbelastning och jag skulle behöva skriva av mig i en kilometerlång novell, men vi får väl börja lite diskret. Nu vill jag, naturligtvis, veta ännu mer (cuz I'm just being my full normal self, om man säger som så) eftersom detta knappast är tillräckligt! Jag måste veta allt! In details! Men låt oss gå igenom det viktigaste först;

1) Katherine. Vi får se Katherine i den där "previously on the Vampire Diaries"-grejen i början, vilket får mig att sakna henne något utomordentligt. Så jag börjar försiktigt tänka för mig själv att hon kanske fortfarande lever! Hon kanske är i det här avsnittet! VART ÄR HON??? Alltså, jag måste veta att hon fortfarande is busy kicking butts. But no, självklart ser vi inte ett uns av henne. Så jag måste repetera mina egna tankegångar; VART ÄR HON? JAG MÅSTE VETA OM HON FORTFARANDE IS BUSY KICKING BUTTS.

 

2) The Originals. The main theme, liksom.... Så nu när jag har freaked out angående Katherine, så kan jag fortsätta med mitt andra favorit-TVD-freakout-moment: The Originals. Det visar sig att Elijah inte var helt ärlig om sitt förflutna: Visst.. hans pappa var en förmögen landägare i Östeuropa på Medeltiden, men det var ju inte hela historien. Återigen så gör producenterna logiken i berättelsen mycket mer... logisk... än L.J. Smith gjorde i böckerna (som för övrigt suger). Pesten dödade ett av deras barn och därav berättade häxan Ayanna för Esther (modern) om ett mystiskt land där alla var friska. Och vad, exakt, är detta mysteriska land? MYSTIC FALLS, såklart! Nu är det typ 10000% weird att av alla platser i det inte ens bebodda USA så skulle The Original Family bosätta sig i Mystic Falls, Virginia ...Men det är åtminstone a) chockerande och b) väldigt givande. Mystic Falls är faktiskt Klaus', Rebekah's och Elijah's hem! Det är ju vettigt! Me: Yaaayz!

 

3) And I'm not done yet. Så, du trodde väl inte möjligen att vi var klara med The Originals??? Okej, så det här landet var befolkat av varulvar. The Originals och varulvarna levde helt fredligt i 20 år tills en natt då Klaus och hans yngre broder smet ut under fullmånen för att titta på männen som förvandlades till vargar. Normalt hängde alla i grottorna under deras by (alltså samma grotta som under the Lockwood's), men den här gången dog lillebror och det var slutet av freden med varulvarna. Och nu är det dags att göra sig redo för the-big-schock-moment:

 

4) Fadern i The Originals-familjen. Mikael var Esther's man, och fadern i familjen. Han var stolt och ville inte fortsätta fly, så han och hans fru bad häxan Ayanna att skydda dem från varulvarna. Hon vägrade att göra detta pågrund av ....yeah, we've heard like a thousand times it before: "The balance of nature". Så Mikael bad Esther att ta saken i egna händer för att Esther också var en häxa!!!!! Och hon var i själva verket the Original witch, alltså häxan i the Original family!!! Producenterna försökte alltså få oss att tro att Ayanna var the Original witch och att the Original innebar den allra första häxan! Tji fick vi.

5) Vampyrismen.
Så detta var alltså en form av beskyddade. Esther gjorde förtrollningen, Mikael matade deras barn med vinspetsat blod och körde sedan ett svärd genom alla deras hjärtan (du vet, såndär typisk faderlig kärlek, ehhhhrm). Sedan gav han dem någon random flicka att livnära sig på för att slutföra omvandlingen. Och detta är hur alla blev Orginalvampyrer; förutom Esther som inte omvandlade sig själv, eftersom en häxa är en tjänare av naturen och vampyrerna - en styggelse av naturen. Man kan inte vara både och.

6) Och det vi redan visste.
Efter Klaus' första mord, utlöstes hans varulvssida vilket avslöjande det faktum att Mikael inte var hans riktiga far. Hans mor satte därav hybridförbannelsen på honom, vände ryggen till och försökte behaga Mikael. Men sedan dödade Mikael sin hustru genom att slita ut hennes hjärta; Klaus vittnade händelsen, Mikael försvann och resten av familjen skingrades och Klaus, Rebekah och Elijah gick samman när de begravde sin döda mor.

7) And well, allt detta var en lögn. Det var ju inte riktigt vad som verkligen hände. Elena (som var beyooooond awesome i det här avsnittet, för ovanlighetens skull liksom?) tolkade grottmålningarna och kom fram till att Klaus hade ljugit för Rebekah och Elijah i 1000 år: Deras far dödade inte deras mor, det var Klaus som gjorde det. Oh. My. God.

Question mark:
VEM TUSAN VAR DET SOM RITADE GROTTMÅLNINGARNA??? Alltså, man fick ju se när Rebekah och Klaus målade lite i början - men det kan ju inte ha varit målningarna om hur Klaus dödade deras mor osv. osv. ???

8) Brothership. För övrigt bestämde sig Damon för att befria Stefan från Ripper Detox 101 och tog honom till en bar. Och så dök Mikael himself upp mitt i allting. Och gjorde the hand-move in i Damons hjärta och höll basically på att döda honom, tills Stefan -genom tvång- kunde dyka långt ner i sin actually-caring-about-his-bro-pool och berätta för Mikael att han kunde locka tillbaka Klaus till Mystic Falls. Woop woop!

Andra viktiga saker---

Det här avsnittet innehöll allting jag ville ha fast ännu mer, mytologiskt sett alltså. Nu vet jag allting om förbannelsen och det, men nu vill jag veta varför en förbannelse som är satt på vikingar av en viking somehow inkluderar en oskyldig bulgarisk flicka 400 år in i framtiden och vad hon överhuvudtaget har med saken att göra??? Hur sjutton kommer the Petrovas in i allt det här??? Har de några galna rötter i Mystic Falls också??? Komiskt är det i alla fall att Katherine gömde sig i hans hemstad. Klaus var så annorlunda förr i tiden. Inte ett tecken av den självsäkra, bad-ass vampyren i the Viking times liksom. Rebekah var däremot riktigt lik! Jag antar att det är vad 1000-års flykt från din mordiska far gör med dig... Rebekah är verkligen on the high level of Awesomeness. Älskar henne! Hennes historia är utsökt och liknar Elena's (precis som i bilden där uppe ↑), precis som hennes val av klänningar för Homecoming och lilla modevisning för Elena. Nu när vi har löst vampyrmysteriet, vill jag veta mer om den första häxan ever samt hur varulvarna skapades och allt det där. ◊ Jag gillar bara Alaric mer och mer för varje gång jag ser honom.



Vad tyckte du om avsnittet? Är du nöjd med berättelsen om the Originals? Tycker du att det är logiskt att the Originals bodde i Mystic Falls? Kunde du förutspå det? Var du förvånad över att Esther var the Original witch och att Mikael var fadern? Gjorde alla dessa svar att du fick fler obesvarade frågor? Berätta vad du tycker, känner och tror kommer att hända! I'm curious!!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

2011-12-21 @ 09:34:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Sidan ses bäst i Mozilla Firefox.

bloglovin

Det här är en blogg tilldelad den bästa tv-serien ever made: The Vampire Diaries. Eftersom jag uppenbarligen inte kan få nog, bestämde jag mig för att skapa en underblogg om enbart TVD.Enjoy!

Om jag måste välja så är jag all in för team Stelena. And I'll always be team Stelena. ♥

[ everylastminute.blogg.se/tvd ]



RSS 2.0