SF: The Reckoning, s03e05


[ Du kan se avsnittet HÄR ].

**DETTA ÄR ETT SAMMANFATTAT (SF) INLÄGG OM DET SENASTE AVSNITTET, VILKET BETYDER SPOILER-VARNING FÖR ER SOM INTE HAR SETT AVSNITTET ÄN**

Ok... we're gonna have a serious talk here, Mystic-Falls-people. Räck upp handen om du INTE kommer att bli misshandlad, uynyttjad eller torterad under det här avsnittet ......yeah... that's pretty much what I thought. Välkomna tillbaka till Mystic Falls! En hel del saker har förändrats sedan vi snackade sist. Du vet; Matt har klippt sig, Rebekah har lärt sig hur man använder en iPhone (what a quick learner!) och TYP VARENDA KARAKTÄR I HELA SERIEN ÄR NU EN HELT ANNAN PERSON! Ugh. Vi tar det från början va?

1) Matt Donovan, the normal one. Detta är en sorglig, ganska patetisk saga. Den börjar på Senior Prank Night, där alla våra favoritbarn är i High School och försöker vara normala genom att sätta pranks på sina lärare. You know, i's just something you gotta do the night before senior year! Enligt Caroline. De andra är inte riktigt lika entuasiastiska. Du vet, ingen av dem är särskilt "normala": en är en vampyr, en är en dubbelgångare som dejt-ar/de en vampyr, en är en varulv som snart kommer att bli en varulv-vampyr hybrid (OMG, men vi kommer till det senare) och en är en häxa. Och såklart, den normala Mr. Donovan, som har glömt bort allt som har med pranking att göra. Förmodligen eftersom han försöker att inte vara normal, för han är väldigt, väldigt normal. Men han är trött på att vara så himla normal, you know? Så på senaste tiden har han försökt att kommunicera med sin vampyr-ghost-ish syster. Och hon har försökt att kommunicera med honom. Efter några misslyckade försök, bestämmer sig lilla Matt för att dränka sig själv i skolans pool för att ha ett omedvetet tillfälle där han kan träffa Vicki. Så dumt! För även om det fungerade, så kan du liksom inte gå och 'kind of' döda dig själv för att få prata med din vampire-ghost-ish syster - särskilt om din häxkompis Bonnie inte alltid finns där för att rädda dig. Men du fick åtminstone prata med din syster, som kan vara /men kanske inte/ är evil, enligt det andra vampyr-spöket Anna. Och du fick leverera ett meddelande till Bonnie! Nämligen förklaringen till varför Klaus inte kan skapa hybrider! För att Elena fortfarande lever! Uhm, hellooo? Har inte det varit pretty obvious??? Lame. Lame. Lame.

2) Rebekah är den nya Katherine. Se upp, Kat. Rebekah kan lätt bli min nya favorite-vampire-bad-girl. Detta kan bevisas av hennes geniala repliker som typ: "So this is the latest doppelganger. The original one was much prettier." (Till Caroline om Tyler) "He's dead-ish." (Efter att ha spetsat Stefan, och refererat till hans kärlek till Elena) "Consider me jealous." Och den bästa av dem alla (efter att ha kollat på en bild från Caroline's (?) mobil) "Why is that doppelganger bitch wearing my necklace?" Varför, indeeed. Varför, indeeed, Rebekah. Förutom att hon inte gör det, eftersom Katherine stal det. BAM!

3) Tyler goes Hybrid! Hoppet är uppe. Klaus återvände till Mystic Falls, och får inom tre blanka sekunder reda på att Elena lever. Och sedan biter han Tyler för att tvinga Bonnie att komma på en lösning till hans hybrid-problem. BAD-ASS KLAUS IN ACTION. Påhittig och ond. Fast Bonnie listar inte riktigt ut det. Klaus gör det själv. Genom att mata Tyler med Elenas blod. Det visade sig att dubbelgångaren inte behövde dö, det skulle rättare sagt vara en katastrof om hon dog! Woop! Hybriderna behöver bara hennes blod för att överleva. Det här är inte bara bättre för serien (för de kan ju inte döda huvudpersonen), utan jag finner det mycket mer logiskt än att hon skulle offras. Detta leder också till en riktigt creepy scen där Elena vaknar upp i en sjukhussäng med en "tvingad" (compelled) sjuksköterska som tar allt hennes blod. Trevligt. Men Tyler Lockwood är alltså den första lyckade hybriden. Och han mår alldeles utmärkt! Det här året kommer att bli awesome! Yeah... if only, if only.

4) Katherine och Damon och... Jeremy? That's the way it is, gott folk. Katherine kidnappar Jeremy och gömmer honom i bagageluckan. Whoa! What a crazy Kat. Hon är fortfarande ute efter att befria sig från Klaus, så hon kommer med en mycket intressant information; För hundratals år sedan berättade Pearl för henne om en vampyr som jagade andra vampyrer, en som visste hur man dödar Klaus. Alltså inte bara dagger-kill Klaus, utan väldigt bokstavligen döda Klaus. Men Pearl berättade aldrig för henne vart man kunde hitta denna said-to-be vampyrjägaren, eftersom det var hennes maktmedel. Den enda personen som hon berättade det för? Hennes dotter, Anna. Vampyrspöket No. 2. Den enda personen som kan prata med henne? Jeremy Gilbert, fångsten i bagageluckan. Efter mycket övertalande (eller ska jag säga hot?) förklarar Anna att Michael är begravd, och hon vet vart han är, men intygar också att du inte vill väcka honom.

I slutet hittar Katherine och Jeremy honom (ni vet, samma kille som var ute efter Klaus och Rebekah på 1920-talet i Chicago) och är på väg att väcka honom. Men jag är lite förvirrad. Är han också en av The Originals? Måste de ta ut dolken -the dagger- ur honom? Eller finns det en annan mytologi där hans ögon bara öppnas eller nåt sånt? That was creepy, anyway. Jag antar att vi får en närmare titt på det i nästa avsnitt.

5) Damon kommer för att rädda dagen! He just can't be what Elena wants him to be, but still he is. Damon lämnar Katherine för att hämta Elena från sjukhuset. Repliken förtjänar att bli upprepad- Katherine: Den Damon jag minns skulle inte ha varit så dum. Damon: Jag skulle inte ha gjort det för dig. Först och främst, det är en total lögn, han skulle lätt ha gjort det (han har ju varit besatt av Kat i 145 år eller hur gammal han nu är). För det andra, Katherine ser ut att bli sårad! Din idiot! You totally awesome jerk!

Tillbaka i Mystic Falls, lovar Damon att aldrig lämna Elena igen. Det här är ganska lugnande, eftersom hans bror Stefan -kärleken i hennes liv- bara några minuter innan var tvingad att kind of äta henne. 6) I'm Stelena-broken. Han var sedan tvingad av Klaus att stänga av sina mänskliga känslor och har inte längre några känslor kvar för henne. Jag vet att jag har sagt tidigare att mitt Stelena-heart är totally broken, men det är INGENTING I JÄMFÖRELSE MED VAD DET ÄR NU! Are you fucking kidding me eller????!!! Hur ska det någonsin bli de två igen när han har glömt bort sina känslor??? Cry me a river. Och sedan Damon skrämde iväg Klaus och Rebekah (den där Michael måste vara riktigt scary), ska Stefan hålla onda-ögat på Elena för att hålla henne säker (order från Klaus, eftersom hon nu mera inte får dö). Hela hans turned-off self är lite creepy om jag får säga det själv. Och det suger. Men jag räknar med att nästa avsnitt kommer att bli väldigt, väääldigt intressant.


Vart tror du att Rebekah och Klaus gömmer sig? Kan du fatta att Tyler är en hybrid? Är Rebekah din nya favorit? Vad kommer att hända med human-blood-high Stefan och hans avstängda känslor? Kommer Elena och Damon att bli tillsammans nu (om de blir det slutar jag nästan kolla på serien, även fast mitt liv utan TVD inte är en möjlig ekvation)? Jag värdesätter era åsikter. Så, SÅ mycket. Liksom, mer än ni kan förstå. Så skriv till mig nu. I want to discuss!

Kommentarer
Postat av: Daphoto - p h o t o g r a p h y

Svar: Jo jag har sett alla avsnitt som går att se :)

Skitbra!

2011-10-15 @ 10:54:24
URL: http://daphoto.blogg.se/
Postat av: Johanna

håller helt och hållet med dig. Hatar verkligen Klaus. Mitt hjärta kommer för alltid att vara Stelena.. Stefan bara måste kämpa kämpa så gott han kan. Önskar faktiskt att Klaus dog eller att Elijah kanske kommer till räddning.

2011-10-15 @ 16:45:33
URL: http://thesalvatorebrothers.blogg.se/
Postat av: cajsa tapper - fotoblogg

Du vet att jag är liiite mer team Delena... Men no more. Alltså sen serien började igen efter sommarlovet tyckte jag allt var så fel!! Stefan ska vara med Elena. Punkt slut. NU. Jag hoppades så att de skulle typ, besegra Klaus i den där baskethallen, de två tillsammans och sen skulle allt bli som vanligt igen (även om jag vet att då skulle säsong 3 redan varit slut, eller nåt sånt) !

Gaaahh jag mår inte bra längre :(((((

2011-10-16 @ 15:07:30
URL: http://lovelycajsa.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag älskar Klaus! Jag vill se mer av honom. Plus att jag räknar ner tills Elijah kommer. Happy happy happy!

2011-10-16 @ 18:49:58
URL: http://karinsuniversum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Sidan ses bäst i Mozilla Firefox.

bloglovin

Det här är en blogg tilldelad den bästa tv-serien ever made: The Vampire Diaries. Eftersom jag uppenbarligen inte kan få nog, bestämde jag mig för att skapa en underblogg om enbart TVD.Enjoy!

Om jag måste välja så är jag all in för team Stelena. And I'll always be team Stelena. ♥

[ everylastminute.blogg.se/tvd ]



RSS 2.0